Je bedrijf promoten met een goed verhaal

storytelling voor bedrijven

Mijn moeder zegt dat het goed voor me is, omdat er zoveel vitamientjes in zitten.
Stom hè. Ik vind het gewoon lekker.”

Wie kent ze nog, deze woorden van Petje Pitamientje in 1984? Het vierjarige jongetje met het scheve blauwe petje stal de harten van televisiekijkend Nederland. Met zijn kleine verhaaltje maakte hij reclame voor Calve pindakaas en het werd een regelrechte hit. Storytelling is een prima manier om je product of je onderneming te promoten. Maak een verhaal persoonlijk (‘Ik vind het gewoon lekker’) en je publiek hangt aan je lippen. Breng er spanning in, of een strijdpunt (‘Stom he?’) en je publiek wordt nieuwsgierig. Stop er ook nog een boodschap in (‘omdat er zoveel vitamientjes in zitten’) en je promotie is compleet.

De term storytelling is in opkomst, maar het vertellen van verhalen is zo oud als de mensheid. Dat bedrijven steeds vaker verhalen gebruiken voor het overbrengen van hun boodschap, is een mooie ontwikkeling. Hoe meer verhalen, hoe beter!

Hoe zet je storytelling in voor jouw bedrijf?

  • Vertel je eigen verhaal. Iedere ondernemer, groot of klein, heeft een eigen, uniek verhaal. Je bent meer dan het product dat je levert, en je klanten zullen het waarderen als je iets van jezelf laat zien.
  • Vertel een verhaal over je product. Een prachtig voorbeeld is dit filmpje van Google India. Een klein juweeltje, professioneel gemaakt, over een oude man die na jaren zijn jeugdvriend terugziet, dankzij zijn kleindochter. We zien hoe zij via Google search alle informatie verzamelt en de ontmoeting regelt. Dit verhaal heeft alles in zich: het is persoonlijk, herkenbaar, spannend en emotioneel.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van storytelling voor jouw bedrijf? Neem contact met me op. Ik denk graag met je mee.

Je kunt je ook opgeven voor de workshop ‘Ondernemer: wat is jouw unieke verhaal?’, die ik regelmatig geef in Haarlem. Klik hier voor meer informatie.