In april van dit jaar was ik bij de jaarlijkse conferentie van de stichting Verhalende Journalistiek in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. De titel joeg me in eerste instantie schrik aan: ‘Storytelling in the digital age’. Ik dacht: dit is een bijeenkomst voor jonge, hippe journalisten en schrijvers. Mensen die snelle filmpjes maken, alle social media tot in de puntjes beheersen en bij wie het cross-mediale werken in het bloed zit. Ik ging toch, aangemoedigd door collega’s, die me ook nog een deel van het toegangskaartje als verjaardagscadeau gaven.
Al na de eerste spreker was ik enthousiast. Amy O’Leary, hoofdredacteur van verhalensite Upworthy, was gastvrouw van de dag en zei onomwonden: “Stories work!” Ze gaf toe dat journalisten en schrijvers door de digitale mogelijkheden veel meer concurrentie hebben gekregen. “We zitten in een straatgevecht voor het krijgen van aandacht.” Maar, voegde ze eraan toe: “Goede verhalen trotseren de tijd.”
Dat is een hele geruststelling.